söndag 5 februari 2012

A wonderful weekend on the Sunshine Coast

Vilken helg vi haft, jag och bästaste Stine! Jag vet att det här inlägget innehåller på tok för många bilder, men vi hade så roligt, och det var så vackert, så jag bara måste visa er många bilder!
 Snälle H skjutsade oss till färjan i fredags, sedan började äventyret! Så vacker utsikt redan på färjan!
 Vi hade perfekt tajming och fick se en otrolig solnedgång på färjan från Horseshoe Bay till Langdale, på the Sunshine Coast. Bara namnet; Sunshine Coast, får ju en att inse att det är ett fint ställe vi styrde kosan mot.
 Vi hyrde nedervåningen av ett strandhus av ett snällt gammalt par. Till middag första kvällen gjorde vi pizza. Men nåt gick fel, och det blev ett mjölkrig istället...
 Kanske är vi inte vuxna riktigt än? :)
 Fast mumsiga pizzor blev det ändå!
 Stjärnskådning på stranden på kvällen
 Vi hade köpt på tok för mycket mat! Speciellt eftersom frun i huset gjorde frukost på bricka till oss varje morgon; nybakade björnbärsmuffins, varma croassainter, färsk frukt och varm choklad. Sämre start på dagen kan man ha :)
 När vi vaknade på lördagsmorgonen var det dimmigt ute, så mycket till utsikt var det inte.
 Men då fick skjuts in till byn, Sechelt, istället, för lite förmiddagsshopping och sightseeing. Det gick rätt så snabbt att göra byn, Sechelt var litet, fast mysigt.
 Efter lunch sprack det upp och solen visade sig. Vi lånade det gamla parets kajak, och gav oss ut på havet. Min första kajaktur! Det var så vackert! Och så roligt att paddla kajak!
 En sån härlig dag!
 It was so great!
 Vi paddlade iland på en strand och drog upp kajaken
En av mina favoritbilder; vänner i solen. Vindruvor och choklad på stranden var precis vad vi behövde inför nästa utmaning:
Att klättra uppför klippan!
Lite ängsligt testar jag vattentemperaturen, det var iskallt! Tur att jag hade våtdräkt på, så bara fötterna behövde frysa när jag vadade över vattnet
 Stine klättrar. Ser ni hur liten kajaken är där nere!
 Ja, även om jag tyckte Stine var lite galen som köpte en våtdräkt förra helgen, så måste jag erkänna att jag är lika galen jag. För nu är vi två som har lila våtdräkter :) Men oj så bra de var, jag frös inte alls! Och om någon ska ha en våtdräkt så är det nog jag, så mycket som jag badar i kalla vatten ;)
 Det var så fint, vilket håll vi än kollade åt
 Fler vackra vyer
 Lite lurigt att klättra ner...
  Stine klurar över bästa sättet att ta sig ner. Vi sa som så -att även om vi oftast inte väljer den lättaste vägen (hur spännande skulle det vara?), så tar vi inte alltid den svåraste vägen, i alla fall inte om vi tror att vi inte kan klara det. Fast lite måste man ju chansa också, det blir ju roligare så ;)
 Efter toppbestigningen paddlade vi hemåt igen. Det var så vackert, spegelblankt vatten, solsken och en och annan säl som tittade upp bredvid kajaken. Jag gillar verkligen kayaking!
 På kvällen var det dags för en simtur, min första i nya våtdräkten!
 Söndagshike i skogen
 Mer vacker utsikt!
 Söndagslunch på stranden! Vi rostade bröd och marsmallows! Tyvärr så glömde vi bort tidsvattnet, så efter en stund märkte vi att vår eld höll på att flyta iväg! Inget annat att göra än att flytta på elden :)
 Hajk-banan med choklad i, grillad på elden, är bland det godaste jag vet :) Det var Stines första, och blev inte hennes favorit :)
 Innan vi gick hemåt fick fiskmåsarna sitt.
Good bye Sunshine Coast. We will for sure see you again!

2 kommentarer:

  1. Nej då, jag är inte alls sugen på Canada...

    :) LÄÄNGTAR!!!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår varför du tycker så mycket om Stine, hon påminner ju väldigt mycket om Sandra!
    Tack för alla fantastiska bilder, inte svårt att förstå att du njuter av nuet.
    Synd bara att Sandra har en begränsad tid när hon kommer dit. Hälsa henne!
    Tack för brevet som kom idag, kul överraskning! Är det godisbitar eller badkulor? fof

    SvaraRadera