tisdag 29 september 2009

Symaskinskörkort!


När jag var liten tyckte jag att syslöjden var den roligaste lektionen på skolan. Man fick klippa och pyssla och knåpa ihop RIKTIGA saker! Tänk vilken lycka att få använda en halsduk man gjort helt själv! Oavsett om det bara var en bit klippt fleece (som jag gjorde när jag var 7 år) eller en stickad i ett avancerat mönster (17 år...).

När jag var tio år var det så dags att ta symaskinskörkort på syslöjden, när man klarat det fick man sy på symaskin själv! Det var massa små papperslappar med streck och linjer man skulle sy efter, som man var tvungen att klara för att få körkortet. Jag sydde och sydde, lektion efter lektion. Det var många lappar att klara. Sen var det dags för skollov, och när jag kom tillbaka var jag så less på papperslapparna att jag "råkade" glömma bort dem. Jag började sy på symaskin ändå... Fröken var nog less på lapparna också, för hon sa inte nåt om det :)

Så jag fick tyvärr aldrig nåt symaskinskörkort. Men det har visst gått bra att sy ändå! Idag har jag fållat upp tre par jeans på symaskin, det var roligt! Efter lite trassel med trasiga nålar och felinställd sömslängd, blev byxorna till slut fina!

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är! Inte behövde du nåt symaskinskörkort inte! :) Men det är nog tur att du har ett bilkörkort innan du börjar köra bil själv! Inga fusk med lapparna där inte! :) Vi ses om en vecka! Kramar

    SvaraRadera