onsdag 9 december 2009

Fyra dagar kvar till lucia

Idag var jag ledig, vilket brukar betyda lång dusch, frukost i lugn och ro och tid att välja kläder. Men jag sov ända till halv tio imorse, så det blev snabb-dusch, frukost stående vid köksbänken (som att man sparar tid genom att inte sitta...) och supersnabb sminkning, för klockan tio skulle vi ha luciaträning! Tänk bara vad roligt att kunna säga att man har luciaträning!

Jag och Sandra kom hem till Veronica och tillsammans valde vi luciasånger, har bara fem sånger så att de inte ska bli uttråkade; Natten går tunga fjät (om nån vet vad fjät betyder, skicka en kommentar! Jag är nyfiken!), Staffan var en ställedräng, Julen är här, Deck the halls och Nu tändas tusen juleljus. Vi letade texter på Internet och tränade sedan sjunga hela vägen in till stan, många kollade konstigt på oss :)


Inne i stan köpte vi material till en luciakrona, sen gick jag och Veronica hem till mig för att tillverka den medans Sandra gick hem till sig för att jobba. Den är inte färdig än, men kolla så fin den blev! Det är en metallring med ljushållere på som man egentligen ska sätta på gravar, med massa skumdisktrasor och disksvampar tejpade på, och så blir det grönt glitter lindat runt sen.

5 kommentarer:

  1. Va ni är uppfinningsrika..har ni hittat klänning då? Ska bli spännade att se bilder!

    SvaraRadera
  2. Hej Ylva! Vi sitter o dricker morgonkaffe o läser din blogg! Mysigt! Vi funderade o letade på internet vad "fjät" betyder men hittade bara detta - ingen förklaring till just det ordet tyvärr: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucias%C3%A5ngen Kramar från Monica o Pärra

    SvaraRadera
  3. Nu hittade vi! Skam den som ger sig! :)
    (ålderdomligt) är detsamma som steg eller spår, ordet är släkt med fot.
    Kram igen och lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för hjälpen Monica och Pärra! Så det betyder ungefär Natten går med tunga steg?

    Roligt att ni läser min blogg, och roligt att ni kommenterar :) Det gillar jag!

    Vi ses på flygplatsen nästa vecka!

    SvaraRadera
  5. Jaa! Det passar ju! Natten går med tunga steg, runt gård och... Haha! Vad bra, då vet vi det! :)

    SvaraRadera