lördag 30 januari 2010

Bästa lördagen!

Idag har varit en av de bästa dagarna i England hittills, jätteroligt har vi haft det! Vaknade strax innan sju imorse hos Sandra, hade sovit över där. Nu skulle vi på äventyr!
Så jag, Sandra, Veronica och Anette trängde ihop oss i Sandras lilla bil och åkte iväg! Första stoppet blev på ett utkiksställe på en kulle någonstans i Gloucestershire, jättelångt såg man! Det var en jättefin och solig dag, men lite kall, så vi hade tagit med filtar i bilen! Jag hade en på mig när vi gick ut också :)


Sen var det dags för dagens höjdpunkt; Stonehenge! Det var en mäktig känsla att se stenarna i verkligheten, man kände riktigt av magin i luften! Monumentet började byggas för 5000 år sedan, men blev inte klart förrän 2000 år senare, inte konstigt med tanke på att de fraktade dit stenarna någon annanstans ifrån! De var mycket större än jag föreställt mig, kan inte alls förstå hur de fick upp de liggande stenarna...


Jag lyfter hela Stonehenge! Vi kollade utanför staketet, men betalade man sex pund fick man gå på gångvägen ni ser precis innanför staketet :)

Sen åkte vi till Woodhenge! Det var inte dagens höjdpunkt om man säger så :) Det hade varit en trädmonument för flera tusen år sedan, men nu hade man satt små cementstubbar där träden stod förut. Så det var som en stor åker med cementstubbar på, en liten informationstavla vid vägen fanns det också, men den förstod vi inte mycket av... Vi hoppade omkring bland stubbarna ett tag i alla fall innan vi satte oss i bilen igen för att äta lunch.


Sen skulle vi se en annan sevärdhet, men vi råkade skriva in fel postnummer i gps:en, så vi kom till ett köpcentrum i en stad nån timme bort, med massa märkesoutlet-butiker i! Vi hade tänkt åka dit senare på eftermiddagen ändå, så nu bytte vi bara plats i schemat. Eftermiddagen ägnades alltså åt shopping och middag i Swindon!!


Det var det här som fick följa med mig hem idag. En ansiktsskrubb och en anti blemish-kräm från Clinique, två trosor från Triumph och så några klistermärken från en pysselaffär! Allt kostade bara ca 25 pund tillsammas! Jag gillar outletshopping!

Sen ställde vi in rätt postnummer i gps:en och körde vidare mot Avebury Stone Circles! Stencirklar som är både äldre och större än Stonehenge, fast här fick man gå omkring bland dem och till och med ta på stenarna! Det här monumentet är också med på UNESCO:s världsarvslista, precis som Stonehenge, men det är inte alls lika känt. När vi kom fram hit var det redan mörkt, så vi kollade på dem i månljus istället :)



Det var bara vi och en annan man på hela åkern, lite sent för de flesta turister skulle jag tro. En sak som är speciell med stenarna här är att man kan känna skillnad på temperatur på stenarna om man tar på dem, beroende på vilken slags sten det är och hur djupt de är nergrävda i jorden. Men alla stenar jag kände på var i alla fall kalla :)

Vi tog med filtarna från bilen och la oss i mitten av stencirkeln och kollade på stjärnorna! Jättemysigt var det! Man kände att det här var en speciell plats... En härlig känsla var det i alla fall att veta att människor i flera tusen år varit på exakt samma plats som oss, kanske till och med legat på precis samma ställe, och funderat över livet och kollat på stjärnor!

Med kalla fötter och rosiga kinder fick vi till slut slita oss från stjärnorna. Vi gick in på en pub i den lilla byn där stencirkeln låg och beställde in varm choklad för att värma oss, en perfekt avslutning på en jätterolig dag! Och om ni nån gång kommer till Avebury, måste ni prova deras rättvisemärka varma choklad, den var nog den godaste jag druckit nån gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar