söndag 11 september 2011

En dag i Whistler

Whistler ligger ca 100 kilometer härifrån, men vägen dit är så fin, så det var ett äventyr bara att se utsikten från bilen! 
Just när vi åkte dit så var det dessutom en cykeltävling, så vi delade motorvägen med 6000 cyklister :)

Whistler Village var ett fint och mysigt samhälle. Ungefär så som jag tror att en alpby i Frankrike ser ut. Vi tog kabinbanan upp till toppen av Whistler Mountain. Daniel gillade utsikten!
Väl framme på toppen åt vi lunch. Det måste ha varit den restaurang med allra bäst utsikt jag någonsin varit på! Berg och glaciärer åt alla håll! I bakgrunden på bilden kan man se en Inukchuk, Whistlers maskot under olympiska spelen. Urbefolkningen här i Kanada byggde Inukchuks för att märka ut olika vandringsleder förr i tiden. Jag tror i alla fall att det var så det var...
Vi gick på en tur i bergen
Jag hittade en liten fjällsjö med underbar utsikt, det var skönt att svalka fötterna en stund. 
Någonstans mellan 1800 och 1900 meter över havet. What a view!
Sen tog vi en annan kabinbana, Peak 2 Peak, till ett annat berg. Den är drygt 4 kilometer lång och går som mest 436 meter ovanför marken, världens högsta kabinbana! Här har vi precis börjat åka, och jag är lite nervös :)
Från början vågade jag inte ens titta ner!
Det finns både björnar och pumor på berget, men vi såg inte så mycket mer än fåglar. Som tur var :)
I OS byn!
Vi stannade till för att ta några kort på vägen hem. Kan ni se vilken otrolig utsikt vi hade! Det var en så härlig dag! Tänk att jag bor här nu, med den här naturen så nära! 

1 kommentar:

  1. Fantastiska bilder. Verkligen imponerande natur!
    D

    SvaraRadera