lördag 17 september 2011

På marknad

Idag åkte vi till en stor marknad och köpte massa frukt och grönsaker. Som allt annat här i Kanada, så var den stor, typ gigantisk! De hade jättemånga frukter jag aldrig sett förut, till exempel äpplen lika små som körsbär. På tal om frukter har jag lärt mig ett nytt ord idag; produce, det är ett samlingsnamn för både frukter och grönsaker. Jag lär mig så mycket nytt här varje dag :)
 Det fanns djur att klappa vid marknaden också
Jag och Harold väljer ut några nyplockade majskolvar från lastbilslassen. Man måste liksom skala dem lite och kolla på majsen innan man köper. Majskolvar är nog Kanadas national-grönsak, om man kan ha en sådan :) Det är en hel vetenskap med majs här, de ska vara av rätt sort, ha mognat visst länge, ha rätt färg... Och så måste de vara dagsfärska, annars är de inget att ha! Jag har berättat att vi i Sverige brukar köpa frysta majskolvar :) Men majsen här är faktiskt otroligt mycket godare än den hemma!

1 kommentar:

  1. Ylva! Helt fantastiskt vad mycket du och därmed även vi får vara med om! Tack! fof

    SvaraRadera