måndag 14 maj 2012

En nyckelpiga-sång!

Förut tyckte jag inte särskilt mycket om danska. Jag tyckte det lät lite grötigt och entonigt. Men ju mer jag hör språket, desto bättre tycker jag om det. Det kan nog också ha något att göra med att jag tycker om de som talar danska :) Men danska är inte alls svårt att förstå längre! Och nu är det helt plötsligt ett väldigt fint och charmigt språk! 

Hur kan man inte tycka om den här danska barnvisan? Den är så söt! 

Mariehønen evigglad,
gik tur på et rabarberblad
og mødte Søren snegl der lå
og sov med sneglehuset på



Kanske är det rätt sätt att lära sig danskan? Att sjunga? Jag ska pröva och se! Sjunga Mariehönen varje dag, tills jag antingen kan uttala alla ord rätt eller tills jag blir less :) För oavsett hur enkelt det är förstå danska, är det fortfarande näst intill omöjligt att uttala orden rätt! Men det kommer nog snabbt när jag flyttar dit, hoppas jag. Annars får väl mina vänner helt enkelt acceptera att jag pratar som en svenska... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar