onsdag 4 april 2012

Aprilväder

Efter att ha dissat vädret igår, så är det helt tvärtemot nu! Idag skiner solen från en blå himmel och jag sitter ute på balkongen medan D tar sin nap. Solen värmer, men det blåser lite väl mycket för att jag ska kunna njuta fullt ut. Dagens utflykt gick till Second beach i Stanley Park, vi såg en hel massa änder och svanar, lekte på den stora lekplatsen och utforskade stranden. Härlig vårdag!

Idag blir det alltså ingen diss av vädret, men inte heller någon hiss. Det är lite för blåsigt. Dagens hiss går istället till Vancouvers bussar! Snacka om enkelt att ta sig omkring i den här staden! Bussar går överallt och hela tiden, man behöver nästan aldrig vänta mer än fem, tio minuter. Busshållplatser finns också på varannan aveny, så man behöver inte gå långt för att hitta en. Jag räknade sekunder mellan busshållplatserna på bussen idag, fem sekunder emellan dem. Det är nästan löjligt :) Men det uppskattas när man kommer hem sent på kvällen och är trött, eller på dagen med barnvagnen med för den delen :) Jag minns förra året i Östersund när jag fick gå 20 minuter i snö och mörker på morgonen för att komma till busshållplatsen, de dagar jag hade öppning på jobbet. Det behövs aldrig här, i och för sig jobbar jag ju nu i samma hus som jag bor i, så det tar inte mer än 10 sekunder att komma till jobbet, men om jag skulle behöva pendla ligger busshållplatsen en minut från vårt hus. Det kan ju ha något med att göra att det bor 2.3 miljoner människor här jämfrt med 60 000 i Östersund, men ändå - Bra busservice Vancouver! 

2 kommentarer:

  1. Tjena! Ja på tal om bussar! Här går MINST två bussar per dag! Det tycker jag är lyxigt, det är inte så många som åker! Skillnad va? fof

    SvaraRadera
  2. Såg inte till några bussar över huvudtaget i stugan. Kan bero på att den enda vägen var översnöad. Å andra sidan såg vi många snöskotrar...
    D

    SvaraRadera