tisdag 10 april 2012

Påsk i Tofino

Påskhelgen har Harold och Tash som tradition att fira i Tofino, på Vancouver Island. En resa jag sett fram emot sedan i höstas, första gången de berättade om den. Tofino är Kanadas surfparadis, med långa sandstränder, frodig regnskog, rikt djurliv och såklart höga surfvågor! För någon vecka sedan så sa min värdfamilj att jag fick ta med en kompis till Tofino om jag ville. Klart jag ville! Om jag var excited över påsksemestern innan, så blev jag super-excited när jag fick veta att Stine kunde följa med!

Vi lämnade Vancouver tidigt på fredagmorgon, tog färjan över till Vancouver Island och påbörjade den långa bilresan mot Tofino, på andra sidan ön.
En paus på vägen för en promenad i regnskogen och stenkastnings-tävling, som jag såklart förlorade :) Vi såg massa stora träd! Efter ett par timmar till i bilen var vi framme. Det första vi gjorde var att utforska stranden, som bara låg ett par minuter bort från huset vi hyrde.
Tsunamis och jordbävningar är väldigt vanliga, så skyltar som denna var uppsatta överallt. Men bli inte orolig mamma, vi såg inga tsunamis medan vi var där!
Det var finaste och längsta stranden jag någonsin sett, med så fin och mjuk sand! Efter vi kontrollerat vattentemperaturen, bestämde vi oss för att det nog var bäst att ta på våtdräkterna innan vi testade vågorna :)
Härligt!
På en annan stand - passande nog med namnet Long Beach. Ser ni hur långt ut stranden går?
Jag och bästa Stine på Long Beach
Solnedgång, lägereld av drivved och pinnbrödsgrillning på stranden på kvällen. 
Jag, Harold och Stine åkte på valsafari på lördagen. Vi åkte Zodiac, en supersnabb uppblåsbar båt. Det var så roligt och spännande! Vi såg en hel del valar, men ingen ville fasta på bild...
Sälar
 En hel massa sjölejon.
 Lördag eftermiddag spenderades på stranden i solen. Härligt! Fast vi brände oss båda två, men så kan det nog lätt bli när man somnar i solen...
 Stine lärde både mig och Daniel en dansk klappramsa om Kajsa Anka, Kalle Anka och Knatte, Fnatte och Tjatte, eller som de heter på danska - Andersine, Anders And og Rip, Rap og Rup. Det är konstigt att namnen är så olika :)
 Ännu en promenad i regnskogen
 Det var väldigt grönt!
Söndag - surfning! Det var nog höjdpunkten på resan, det var så roligt! Vi tog en tre timmars surflektion på stranden tillsammans med tre andra tjejer. 
SÅ kul! 
 Måndag - på sjöstjärnsspaning med Daniel
 Strandpromenad
 Farmor skickade påskfjädrar från Sverige som fick följa med och göra huset påskigt :)
Blåsigt värre på färjan på vägen hem. 

Det var nog bästa påsken någonsin!

2 kommentarer:

  1. Vilka upplevelser! Vi får boka ett 12-timmars samtal framför brasan när du kommer hem. Du måste ha massor att berätta!

    D

    SvaraRadera
  2. Tänk vad glad farmor blev att få se att påskfjädrarna kommit fram! Fint blev det! kram från fof

    SvaraRadera