onsdag 18 april 2012

Mer framtidstankar

Så länge jag kan komma ihåg har jag velat bli lärare. Jag älskar barn; deras nyfikenhet, livsglädje och lekfulla inställning till livet. Jag älskar att lära ut. När någon ställer en fråga vill jag inte bara svara, utan jag vill visa och förklara hur saker hänger samman, för att då till slut få se hur något ändras i blicken hos den som nyss frågade, när svaret går upp för personen, när hon förstår. De ögonblicket gillar jag. Jag gillar det så mycket att jag vill ägna min framtid åt det, att få lära barn om allt möjligt! Varför löven på träden är gröna, varför 3+2 är fem, när även 3-(-2) är fem, hur man är en bra vän, att skriva berättelser... Lärare ska jag bli, for sure!

På bilden ser ni den skola jag förmodligen kommer börja på till hösten. Professionshøjskolen UCC, læreruddannelsen Zahle, i mitten av Köpenhamn. Lärarprogrammet visste jag att jag ville plugga, men i Köpenhamn? Det visste jag då rakt inte! Men efter att ha rest i ett par år, så kan jag inte tänka mig att flytta tillbaka till Sverige, inte än. Jag vill inte äta samma frukostflingor som jag gjort resten av mitt liv, jag vill inte handla mina kläder i samma affärer, jag vill inte titta på samma teveprogram. Såklart flyttar jag även på grund av de fina danska vänner jag mött här, personer jag nu inte alls vill lämna. Jag tycker om att inte riktigt kunna föreställa mig hur hösten ser ut, att få uppleva ett nytt land, en ny kultur, och äta nya flingor till frukost ;) I höst börjar ett helt nytt äventyr!

6 kommentarer:

  1. Hej Ylva!

    Tack för kommentaren, hoppas vi fortsätter läsa varandras bloggar.

    Jag tror det kommer bli roligt också, även fast det är så kort tid jag kommer vara där. Men har planer på att fara senare till USA när jag är färdig med skolan.

    Va roligt att du också ska plugga till lärare, det gör jag just nu och har gjort sedan 2010. Vilken åldersgrupp ska du bli lärare för?

    Kan du berätta lite mer om livet som au pair? Både positivt och negativt? :)

    Daniella

    SvaraRadera
  2. Synd att du inte vill till Sverige igen. Hoppas att du ändrar dig snart! Vi vill ju också få rå om dig lite ibland! Men visst önskar vi dig lycka till i framtiden, det förstår du väl? Kram från fof

    SvaraRadera
  3. Livet innehåller många möjligheter. Ett val är en dörr som öppnas till något, men som också stänger andra tänkbara vägar. Det blir säkert bra med lärarutbildning i Köpenhamn och utan tvivel något annat än en utbildning i Umeå eller London eller Sydney eller...

    Ser fram emot att träffa dig på riktigt snart efter årets Skypevarianter.

    D

    SvaraRadera
  4. alle lyder så forfærdelige triste over dit valg, så jeg må hellere lige være sikker på at der faktisk mindst er én der synes det er en god idé.

    Jeg glæder mig helt utrolig til at du kommer til sjælland. de næste par år vil blive så gode!
    har dog også lidt ondt af jer i sverige der holder så meget af hende.

    SvaraRadera
  5. Du har inte en chans - ta den!

    Jag kommer och hälsar på dig ;) Först; I'll see you in Keb! <3

    SvaraRadera
  6. Jeg holder med Stine. :) Det bliver simpelthen super skønt, at du også kommer til København. Vil kommer til at få det så BRA sammen. Det bliver så ROLIGT :) Og svensk og dansk kan godt kombineres (kan man se af ovenstående) hihi

    SvaraRadera