tisdag 27 december 2011

Ontario!

Tidigt på söndagsmorgonen tog vi flyget mot Ontario, för två veckors semester! Fem timmar (och tre tidszoner) senare landade vi Toronto, lite konstigt att det fortfarande är i samma land, Kanada är stort! 

Juldagen tillbringades därefter hos Tashias morbror (som passande nog jobbar som jultomte!), i staden Georgetown, och hennes släkt. Vi delade ut julklappar, åt kanadensisk/polsk julmat, dvs kalkon med tillbehör respektive dumplings, svamppirog, köttfärslimpa och kåldomar och smällde cristmas crackers! Vilken annorlunda jul! Det var inte riktigt som jag föreställt mig, med stor familjmiddag och så, utan vi satt i soffan och åt... Det kändes lite konstigt att fira jul tillsammans med främlingar, när alla andra redan känner varandra. Då saknade jag familjen där hemma, farmors julbord och de svenska traditionerna. Fast det mesta av saknaden försvann efter att jag pratat med mina fina värdföräldrar.

På kvällen fortsatte vi vårt resande och åkte till Tashias föräldrar och sov där. De har ett jättestort hus! Bilder från huset kommer senare, då vi ska spendera nästa vecka där. 

Igår morse fortsatte vi äventyret, och styrde kosan mot familjen stuga vid Lake Muskoka. Lake Muskoka är stugområdet nummer ett i Kanada - John beskrev det som Ontarios Shaugnessy (området i Vancouver där jag bor - med otroligt rika människor, har hört att jag bor på den andra rikaste postkoden i hela Kanada!), fast Shaugnessy för stugägare. Några kända personer som har en cottage här är Steven Spielberg och Tom Hanks. Och familjen Norman! :)

I Kanada finns Mennonites, en grupp människor som tror på en speciell variant av kristendomen. En del av dem är väldigt strikta och vill vara självständiga från resten av världen, så de vill inte köra bilar, använda elektricitet eller bära normala kläder. Igår körde vi förbi en hel del Mennonite-bondgårdar, och såg folk som körde med häst och vagn i vägrenen. Vilket konstigt land det här är!
Vi såg en hundratals vindkraftverk 
Framme i stugan! Vi kom precis i lagom tid för att se solnedgången över sjön, så fint! Inte särskilt mycket snö här, men väderprognosen lovar snö och kyla :)
Stugan, väldigt fin och väldigt stor!
Ännu en jul :)
Daniel gillade sina kusiners bilbana :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar