lördag 31 december 2011

2011

Nu när det bara är några timmar kvar av 2011, passar det bra med en sammanfattning av året. Det här har varit ett toppenår! Jag har gjort så mycket roligt och spännande, uppfyllt mål och drömmar och kanske till och med blivit vuxen!

Januari
Hade redan sedan september jobbat nästan varje dag på Kronans Förskola som vikarie, men i januari blev jag anställd på heltid. Mitt första "riktiga" jobb, med månadslön, semesterdagar och kvällsmöten. En viktig milstolpe nådd! Tiden på Kronan var superrolig, lite tufft ibland men samtidigt väldigt intressant och utvecklande. Jag lärde mig massor om barn, lärande och lek. Ett av de bästa jobb jag haft!

Började även jobba som studiecirelledare i tovning, ett utvecklande och roligt jobb med massor av pysselsugna tanter i gruppen med "elever" :)

Februari
Ylva Lithander och Sandra Wennesjö, entreprenörer i Löfsåsen. Foto Leif Landin. SverigesRadio.110318
Jag och min bästa vän Sandra startade vårt första företag, Event Jämtland HB! Otroligt roligt och väldigt mycket jobb! Många många dagar (och nätter) fylldes av möten, affärsplansskrivande, säljsamtal, bokföring, kurser mm. Att äntligen ha startat ett riktigt företag, är att ha uppfyllt en dröm! Jag köpte min första kavaj och började dricka kaffe :) I februari öppnade vi även ett eget kafé, en helgöppen våffelstuga i skidområdet Löfsåsen. Det kan ha varit en av de roligaste sakerna jag någonsin gjort! Kaféet blev en fullkomlig succé, både i media och i antal gäster! Vi jobbade otroligt hårt i några månader och sov knappt något, men hade så kul under tiden! 

Mars
Vårt första event i företaget, månskensskidåkning i fullmåne genomfördes framgångsrikt! Vi var så nervösa innan och visste inte om det skulle komma någon, men lokalen där vi höll till visade sig nästan vara för liten när närmare 150 gäster kom! Skidåkning i rekordstor måne, eldkorgar och marschaller, levande musikunderhållning, kafé, tävlingar; det var mycket som kunde gå fel men allt gick perfekt!

April
Började vänja mig vid att vara speedad som en smurf, alltid ge 200 % och jobba galet mycket. Hade nu i fyra månader jobbar heltid på förskolan, helger i kaféet, på kvällar bakat och förberett för kaféverksamheten, drivit företaget och arbetat som cirkelledare... Arrangerade ett par till event denna månad, bland annat ett påskevent och en majbrasa med musikkryss och fikaförsäljning. Den ena blev en flopp och den andra en succé ;)

Maj
File:Ostersund city hall.jpg
Solen och värmen kom tidigt i år, och förskolejobbet blev ännu bättre när jag kunde vara ute och leka i solen hela dagarna och gå på promenader i skogen - och samtidigt få betalt för det! I maj fick jag också tid att vila lite, fast då med betoning på lite. Vi arrangerade vår första teambuilding-aktivitet i företaget i maj, i Östersunds rådhus. Häftig känsla att få prata inför dessa kostymnissar i ett så pampigt hus! Fick också i uppdrag att coacha och hjälpa årets sommarlovsentreprenörs-coacher, skoj!

Juni
I slutet av juni fick jag sommarlov, och firade traditionell midsommar i Norråker, såklart inklusive det obligatoriska plockandet av sju sorters blommor att lägga under kudden på natten :)

Juli
I juli gifte sig min fina syster Elin med hennes Stefan, ett superfint bröllop! Fast bäst var kanske kvällen innan, sent på kvällen, då vi fixat klart med vimplar, dukning och blommor i festlokalen, åkte vi, syster+svåger+bror+bästa vän till havet och simmade ut till en klippa, så mysigt <3 Det bästa i juli var nog ändå det som hände efter bröllopet, jag och Sandra åkte på tågluff i Europa! Såg och upplevde så mycket roligt! Vi var med på en gigantisk begravning av en prins i Wien, fick ett skåp uppbrutet av fem säkerhetsvakter i Klagenfurt, sov stående på ett tåg i Italien, testade elcyklar i Provance i Frankrike, tog på Berlinmuren... Massa minnen!

Augusti
Efter att ha ägnat största delen av augusti åt att säga hejdå och göra sista besök överallt, så var det äntligen dags att kliva på flyget mot Vancouver för mitt andra au pair-äventyr! Jag lämnade alla möten och all stress hemma och började ett helt nytt liv, med promenader längs stranden och massor av lek! Jag lärde känna tre fantastiska människor, Harold, Tash och Daniel! Att komma till Vancouver är ett av de bästa beslut jag fattat  i mitt liv, jag är så lycklig här!

September
Det här året upplevde jag den varmaste september jag någonsin varit med om, med temperaturer kring 30 grader många dagar. De flesta dagarna spenderades ute, i lekparker, på stranden eller promenerandes med barnvagnen på upptäcktsfärder i Vancouver. På helgerna upptäckte jag Kanada med min värdfamilj, bland annat så hikade vi upp till toppen av Grouse Mountain och åkte till Whistler! Jag började även plugga franska på college i September, och ta musikklasser med Daniel. Mina franska-kunskaper förbättrades och lille D's taktkänsla och dans/sång-skills förfinades (fast det beror nog mer på att han växte och blev äldre än på musik-klassen...) 

Oktober
Någon gång under helgen den 1-2 oktober, började Daniel föredra att gå istället för att krypa! Tänk att jag fick vara med om något så stort i hans liv! I oktober kom till slut hösten, på två dagar gick vädret från att ha varit 25 grader varmt till att bli kallt och regnigt. Med hösten kom också alla vackra färger, och vart man än tittade var det gul/orange/röda löv överallt! I oktober upplevde jag min första Thanksgiving och min första riktiga Halloween!

November
I november åkte jag på en rolig långweekend till BC's huvudstad Victoria, på Vancouver Island, med Anette, Stine och Mayumi. Helgen därefter åkte jag på ännu roligare camping, inkusive björnar, vattenfallsklättring och storm, med Stine! Jag och Daniel lekte i årets första snö, och Daniel knuffade omkull sin livs första snögubbe!

December
December har många trevliga minnen: Bästa weekendresan någonsin med Stine till Whistler, pepparkakshus-bygge, julgransinköp, Grouse med Anette, juldekorerade hus, min första julstrumpa på julaftonsmorgon, fonduekväll, och framförallt den här fantastiska resan till Ontario och familjens cottage!

Inatt så barnvaktar jag Daniel, fast det gör inte så mycket. Jag fick ge honom sista kramen för år 2011 när jag la honom, och kommer ge honom första pussen imorgon bitti för 2012! Jag känner mig så lyckligt lottad som får vara med om så mycket i hans liv, bästa lille D!

2011 har varit ett fantastiskt år, fast jag tror nog att 2012 kommer bli ännu bättre! Gott nytt år önskar jag alla nära och kära, min familj och släkt hemma i Sverige, min familj här i Kanada, mina vänner och er andra som läser min blogg. Jag hoppas att 2012 blir ett superår, även för er!

6 kommentarer:

  1. Ylva! Tusen tack för denna fina resumé av året som gått! Vi verkar vara först på din blogg att önska dig ett mycket GOTT NYTT ÅR och lycka till med allt vad du företar dig! Varma nyårskramar från farmor och farfar.

    SvaraRadera
  2. Kanske skulle ha försökt mig på en sammanfattnimg ja oxå.. men vi få se. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Gott Nytt År Ylva! Jag förstår att du längtar efter din enda farbror och din enda bror / Kram Anders

    SvaraRadera
  4. god fortsättning på 2012, ses i sommar! Kram syster mia

    SvaraRadera
  5. Riktigt imponerande sammanställning! Vilket år!
    Detta blir något att spara och minnas när de tunga tentaperioderna börjar i november...

    Kan i förbigående berätta att vi firade nyår hos Mormor. Där var det -26 grader ute, men varmt och skönt inne, god mat och mysig stämning!

    D

    SvaraRadera
  6. Gott nytt år Ylva! Fortsätt att ha det toppen! Kom paketet från oss fram i tid till jul? Kramar Elin

    SvaraRadera