söndag 1 januari 2012

Vad mycket jag får uppleva!

Idag åkte jag och morfar Bob på Mennonite-sightseeing. Området när de bor är fullt av mennonite-gårdar! Enligt mennonite-religionen/livsstilen så ska man absolut inte känna stolthet, att man är förmer än andra. I sitt community hjälper man varandra, och man behöver därför inte vara beroende av någon annan, eller omvärlden i övrigt. Enligt Old Order Mennonites får man därför inte köra bil, använda elektricitet, äga en musikspelare, instrument, teve, moderna eller färgglada kläder, ta eller äga fotografier eller på något annat sätt utmärka sig. Man stävar efter att leva så enkelt dom möjligt, och vill på alla sätt och vis vara så plain som möjligt. Efter vår sightseeing blev jag så fascinerad av denna folkgrupp, som tycks ha fastnat på 1800-talet, att jag var tvungen att läsa en bok om dem. Så nu är jag lite klokare och kan faktiskt förstå lite av hur de tänker.
 Vilken syn! Jag trodde inte att människor som det här paret existerade. Ett svartklätt par i handsydda vadmalskläder och hatt, i sin vagn på väg till kyrkan. Ute var det spöregn... Jag undrar om de ibland önskar att de hade en bil? 
 Horse and buggy-parkering utanför en av många mennonite-kyrkor
Varning för Mennonite-skylt :)

1 kommentar:

  1. Mennoniterna är väl en av de oväntade upplevelserna under dín Kanadaresa antar jag. Får en att tänka på Amish-folket. De senare är faktiskt bildad ur en utbrytning ur mennoniterna (som de ansåg blivit för världsliga!). Olika referenser kan man ha...

    Nyårsafton firades hos mormor där det var - 26 ute. Men god mat och stämning inomhus. Nu är vi hos FoF. Björn, Anders, jag och Farfar håller på att köra in en årsförbrukning av björkved från skogen. Tyvärr inte enbart en framgångssaga. Ockelbon gick sönder direkt och jag åkte 27 mil igår och hämtade en reservdel. Dessutom gick snöslungan sönder och Björn skadade ett revben. Kanske ligger det något i Mennoniternas aversion mot maskiner?
    Det är ca 90 cm snö i skogen så vi får gräva rejält för att få fram stockarna. Med hjälp av Björns skoter har vi ändå lyckats få fram några hundratal stockar, men mycket finns kvar...

    D

    SvaraRadera