måndag 5 december 2011

Svart deg...

Efter att orsakat en vattenläcka på nedervåningen i kyrkan, trodde jag inte att dagen kunde bli värre. Usch, vad hemsk jag kände mig... 

Jag skulle göra en pepparkakshusdeg och kollade recept på google. För att göra det hela lite mer kanadensiskt så letade jag kanadensiska recept (dålig idé 1) Att jag inte förstod vad ingredienserna betydde, brydde jag mig inte om (dålig idé 2), utan jag skrev ner vad som måste handlas på en lista och traskade iväg till Safeway. Jag köpte bland annat två tetror med molasses (dålig idé 3). Väl hemma började jag hälla i socker, smör och innehållet i tetrorna i en kastrull. Det som jag trodde var sirap var alldeles svart och luktade illa. Vad hade jag köpt egentligen? Jag fortsatte dock bakandet (dålig idé 4), och tänkte att kanske skulle det svarta illaluktande sörjan förvandlas till en brun och fin deg när jag blandade den med mjölet. Det gjorde den inte. Det blev en svart deg, som smakade äckligt. Jag satte mig vid köksbordet och tittade på degklumpen, vad skulle jag göra? Jag klarade varken att tvätta kläder utan att orsaka vattenläcka eller att gör en pepparkaksdeg.

Harold kommer hem till en rätt så bedrövad au pair. Dålig dag. Men en sak som är bra med att vara på botten är att det därefter bara kan bli bättre :)
Molasses betyder melass så svenska. Googlade det senare. I Sverige är det något som man kan blanda i djurfoder för att få det mer energirikt. Här bakar man med det...

2 kommentarer:

  1. ja.. inte lätt alla gånger. Nu vet du ju iaf vad du inte ska köpa å göra pepparkakshus av! du få göra ev ett vanligt svenskt recept så ska du se att de går mycke bättre. och hur lyckades du fixa vattenläcka?

    SvaraRadera
  2. Tja, ett melasshus till jul kanske är början på en ny tradition? Många innovationer har börjat med ett misstag. Dags för patentansökan?

    D

    SvaraRadera