söndag 16 oktober 2011

Äppelfestival!

Ännu en solig dag! Jag har hört mycket om att Vancouver ska vara så regnigt, men hittills har jag haft väldigt många fler soliga och fina dagar än dagar med regn. Tashia åkte bort med sin skola på en klassresa i morse, så den här veckan är det bara jag och pojkarna hemma. 

När Harold jobbat klart i kyrkan imorse åkte vi på äppelfestival! Tyvärr hade de sålt slut på alla äpplen, men trots frånvaron av äpplen var det en trevlig dag!
 Vi åt äppelpaj i solskenet :)
 En hel massa folk var där! Det här är bara en liten mini-del av festivalen, det var säkert tusentals människor i parken!
 Sötaste lille killen och jag kikar på pumpor
 Föreläsning om hur man ympar grenar på äppelträd. Föreläsaren var säkert väldigt duktig på att ympa grenar, men bristen på retorik gjorde att jag och resten av åhörarna snabbt tappade intresset.
Vi gick på en promenad i parken där festivalen hölls. Egentligen kallas den en trädgård, men eftersom det vara växer träd och buskar där tycker jag nog att det är en park istället. Hur definerar ni en trädgård? Måste det inte finnas grönsaker eller blommor där?
Promenaden fortsatte genom UBC, University of Britsh Colombia. Det är jättesstort! Vi såg massa hus, byggnader, bibliotek och fina små parker. Är det inte en otrolig utsikt? Universitet (i allmänhet, inte bara UBC) upptar en stor del av mina tankar just nu... Snart kommer nog ett inlägg bara ägnat åt mina universitets-funderingar.

1 kommentar:

  1. Man kan ju tycka att trädgård har en semantisk stark koppling till träd. Samtidigt menar nog de flesta att det är ett ställe där man odlar något. Helt spontanbevuxna skogsområden som inhägnas känns inte som en trädgård. Den vanligtvis välunderrättade källan NE menar detta: "trädgård, ett vanligtvis inhägnat markområde för odling av växter, ofta sådana med större krav än åkergrödor. I ornamentala anläggningar skiljer man mellan trädgård och den mer vidsträckta parken."

    D

    SvaraRadera