måndag 24 oktober 2011

Ett välkommet tillskott i kylskåpet

För ett par dagar sedan kom Tash hem med ett paket färsk jäst! Det låter kanske inte så märkvärdigt med tanke på att färsk jäst finns i varenda mataffär hemma i Sverige, men här i Kanada vet många inte ens vad färsk jäst är. Här är det bara torrjäst som gäller, och det är jag inte så duktig att baka med...  Vi har letat och frågat på många affärer, men utan framgång. Men nu har vi alltså färsk jäst i kylen, och inte bara en liten bit utan 400 gram! Har aldrig sett så mycket jäst! Idag var det dags att testa jästen för första gången.
 När degen var färdigblandad lämnade jag den att jäsa medan Daniel och jag cyklade iväg på Music with Marnie. 
 När vi kom hem igen såg degen ut såhär. Det funkade! Kanadensisk jäst verkar fungera lika som svensk :)
 Färdigt bröd! Jag kan nästan inte tro att det faktiskt blev en limpa till slut, det är så svårt att baka här när allt är nytt, jag vet aldrig hur resultatet kommer bli när jag bakar. Ingredienserna är annorlunda, måtten är annorlunda, jag vet inte hur ugnen  fungerar, hur varm den är, vad som skiljer de olika mjölsorterna åt, hur degen jäser... Det är som att lära sig baka på nytt! But I will learn, eventually.

4 kommentarer:

  1. Härligt bröd. Eventually är ett lurigt ord för svenskar. För tankarna till eventuellt. Men vi vet ju alla din bakningskompetens är utan varje tendens till tvivel.

    D

    SvaraRadera
  2. ser mumsigt ut! syster mia

    SvaraRadera
  3. Wooow, det ser till och med godare ut än surdegsbrödet du la upp i tidigare inlägg (från google)! ;) Vill smaka!!!

    SvaraRadera
  4. We are lucky to be the recipients of such yummy bread! Thanks for your delicious baking, Ylva. One of your many talents.

    SvaraRadera