måndag 10 oktober 2011

Thanksgiving!

Det här kan vara det längsta inlägget hittills, men ska man summera en hela Thanksgiving-helgen i ett inlägg är det svårt att göra det kortare :)

Är nu tillbaka i Vancouver igen efter en härlig långhelg i Whistler. Varför firar vi inte Thanksgiving i Sverige, det är ju en jättefin tradition! Äta god mat, umgås och ha det trevligt tillsammans, det är nog vad Thanksgiving innebär. Och så förstås att vara tacksam för allt det; maten, vännerna, familjen och glädjen man delar. 
Harold och Tashia har som tradition att fira Thanksgiving i Whistler, tillsammans med deras närmaste vänner. Så i lördags packade vi bilen full och körde mot den vackra skidorten Whistler! Eftermiddagen spenderades på lekplatsen i Whistler Olympic Plaza, med utsikt över bergen.
 En glad kille och en glad mamma utforskar lekplatsen
 På kvällen åkte jag och Vicky, Tashias kompis som bodde med oss, på en Pig Rost, en stor grillfest på en strand. De grillade en gris där, fast jag tyckte lite synd om grisen, så jag smakade den inte... Skulle ni ätit den?
 Jag och Daniel i stugan vi hyrde
På söndagen gick vi på promenad runt Lost Lake. Jag passade såklart på att simma, fast det var jättekallt! Det var så vackert med bergen, skogen, molnen och det spegelblanka vattnet. Finare sjö har jag nog inte simmat i nån gång!
Om ni tittar på Vickys och Daniels klädsel så förstår ni kanske varför det inte var någon annan som simmade idag. Det är höst här också nu :)
 Löven har börjat ändra färg nu, det var så fint vid sjön.
 På väg hem efter promenaden. Så här ser det ut i Whistler; höga granar bland husen och berg i bakgrunden.
 På eftermiddagen började förberedelserna inför the Turkey Dinner! Det var spännande att titta på, allt är så annorlunda mot hemma. Här förbereder Vicky kalkonen, den ska sköljas, gnidas in med kryddor och sedan fyllas med stuffing, en blandning av bröd, korv, äpple, tranbär och kryddor.
 Efter många timmar i ugnen var kalkonen färdig. Det luktade underbart!
Min första kanadensiska Thanksgiving Dinner! Kalkon (såklart!), stuffing, sås, potatismos, butternut squash-mos med lönnsirap i, och tranbärssås. Det var jättegott! Det var nog den mest minnesvärda måltiden hittills i Kanada! Inte för att vi inte äter god mat annars, men för att det här kändes så speciellt. Jag trodde inte att jag någonsin skulle få uppleva en Thanksgiving. Vi höll varandra i händerna och berättade vad vi var tacksamma för. Det jag var tacksam för var att ha fått lära känna den här familjen. Harold och Tash är bland de snällaste och mest generösa människor jag träffat och Daniel är en underbar pojke. Jag känner mig så lyckligt lottad som har fått en så bra kanadensisk familj! Det känns så, som att jag har fått en till familj.
 Pumpkin pie med vispgrädde till efterrätt. Tyvärr fanns det ingen elvisp eller mixer i huset, så vi fick vispa grädden för hand. Med den sämsta vispen jag någonsin sett, en rostig ballongvisp, det tog sex personer minst en halvtimme att vispa grädden! Fast gott blev det till slut :)
 Vi hade en egen hot tub på uteplatsen! Så imorse tog jag och Daniel ett bad i regnet medan de andra tog sovmorgon. Kan man börja dagen på ett bättre sätt!?
Morgonen fortsatte i samma stil :) Jag och Tashia gick och köpte Starbucks till alla på morgonen, och så gjorde jag svenska pannkakor till frukost!
 My lovely baby boy! Daniel sover alltid med rumpan uppe i luften, han är så söt!
På shopping-tur i byn. De har något som heter Turkey-sale i Whistler under Thanksgiving, där de säljer massa outdoor-grejer och kläder till halva priset.
Jag köpte en Arcteryx-jacka och löpar-strumpor i merinoull. Arcteryx är ett kanadensiskt outdoor-märke, som ska var jättebra. Jag hade inte hört talas om det förut, men det kanske finns i Sverige också? Jackan är i alla fall perfekt, så jag är nöjd med min inverstering!

På vägen hem körde vi förbi Squamish, ett samhälle med många häftiga klippor. Det är fin utsikt efter hela vägen från Whistler till Vancouver, men efter Squamish somnade jag, så därför blev det inga fler vybilder från resan :) Kanske lika bra det, eftersom det här inlägget nog är långt nog ändå. Jag hade i alla fall en underbar Thanksgiving!

5 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk helg! Maten såg riktig smaskig ut. Mysigt med en helg i bergen.
    Här hemma är det morgonfrost och vitpudrade fjäll (förmodligen vitt i stugan fr.o.m söndag em). Imorgon åker jag till Stockholm, åter på fredag.

    D

    SvaraRadera
  2. Wow låter helt underbart! The Chief i Squamish är helt galet, nordamerikas bästa klätterklippa enligt många. På tal om arcteryxjackan så har jag nog en precis lika dan. Håller regnet 100% borta, nog det smartaste vuxnaste köpet hittils, i alla fall för min del :)

    Gillar att du simmade i oktober, för bra! Playdate snart igen hoppas jag :)

    SvaraRadera
  3. Wow, helt underbart det du upplever! Tur att du delar med dig till oss genom bilder och text!
    kramar från två gamlingar. fof

    SvaraRadera
  4. Man ångrar aldrig att man badat eller hur!? Det ser fantastiskt ut och ja, kanske att det till och med är finare än i Österrike där vi badade... Jättefint foto, verkligen! Vilken tur att jag har en vän som upplevt en riktig thanksgiving. Du får se till att komma hem sen och införa sådana roligheter här! När kan vi pratas??

    SvaraRadera
  5. oj va mycke du ha upplevt! man vet typ inte vad man ska säga.. man ser iaf att du har de roligt. Spännande med thanksgiving, de ha man ju bara sett på tv förut. ja antar att du har massa mer bilder därifrån. ja.. som sagt man vet som inte vad man ska skriva finns ju en miljon frågor om helgen osv men få väl ta de via skype framöver

    SvaraRadera