måndag 17 oktober 2011

Jag längtar hem

Borta bra men hemma bäst, säger man ju. Men vart är hemma egentligen? Det finns så många platsen som betyder hem för mig, platser där jag känner mig hemma. Men vart är hemma nu? Är hemma där jag föddes? I Norråker, där jag bodde mina första fem år. Där jag vet var stigarna går och vem som är släkt med vem, är det hemma? Är hemma i Ängsmon, där jag gick i skolan och växte upp? Där jag lärde mig cykla och byggde kojor i skogen? Eller är hemma där mina föräldrar bor? Samtidigt är jag ju hemma nu, hemma i Kanada. Jag undrar om hemma alltid är en plats, eller om det kan vara en känsla också. Jag har hört att hemma är där hjärtat bor, men var bor då mitt hjärta? Borde inte det alltid vara här med mig? Så att hemma är där jag är? Jag längtar hem, men vet inte riktigt vart det är.

Kan ingen komma hit och ge mig en kram? Jag är ju bara några tusen mil bort. Varför är ni alla så långt bort? Ni kanske kan skicka en kram på posten?

3 kommentarer:

  1. Enligt önskemål kommer här en hel bunt med kramar!Det fanns en låt som spelades i en fjärran tid när jag var ung. Den hette "Wherever I lay my hat that's my home". Tror det var Paul Young som sjöng. Titel tyder på att hemmet kan ligga på flera ställen. Å andra sidan tror jag att det i så fall går att kategorisera, gradera, ett "hem". Man har helt enkelt olika känslor och kopplingar till olika hem. Jag åker "hem" till jul, men går också "hem" till hotellet under en tjänsteresa för att ta några extremer.

    Kram,

    D

    SvaraRadera
  2. "Ylli-Pylli", Favorittjejen, Gullhöna, Vännen! Alla våra tankar går till dig! Jag gråter när du säger att du längtar hem. Men samtidigt är vi också glada att du inte har glömt dina svenska hem för allt trevligt du nu upplever. Vi sitter i "ditt rum" i "ett av dina hem i Norråker" och på väggen hänger ett kort av dig och grandmother när du är kanske 7-8 år. Vi längtar efter den dagen då du kommer "hem", men vet också att du har det bra med din fina "familj" där.
    Kramar i massor från farmor och farfar.

    SvaraRadera
  3. Jag skickar en massa massa kramar genom internet, inte samma sak men i allafall...
    Helt naturligt att känna hemlängtan i bland, även om man knappt vet vad som är hemma. Jag har också en massa hemman: Rossön, Robertsfors, Umeå och Holmsund...Jag tror det är så för de flesta, och det är nog svårt att få tillbaka en hemmakänslan man hade som barn, men så länge man har de som tycker om en runtomkring så är det rätt ok ändå :-) Kram kram! / Elin

    SvaraRadera