onsdag 19 oktober 2011

Le Pamplemousse

Efter ännu en kväll på college känner jag mig bara ännu mer förvirrad. Franska är ett så krångligt språk! Speciellt när alla andra i min klass kan tjugo gånger mer franska än mig. Igår pratade vi om frukter, grönsaker, enheter, vikter och vad man säger när man handlar. Först frågade vår lärare vilka frukter vi visste om. Jag kunde inte namnet på någon frukt, möjligtvis pomme då. Men de andra studenterna nämnde frukt efter frukt; plommon, björnbär, ananas, clementin... Det är ju nästan mer än jag kan på engelska! Jag förstår inte varför de tar en franskakurs nivå ett, när de redan kan språket? Jaja, nu vet jag ju i alla fall att grapefrukt heter pamplemousse på franska :)

Det är en del roliga filurer i min klass. Exempelvis har vi en gammal morfar där, krokig och med vitt hår. Igår efter skolan när jag gick ut för att låsa upp min cykel och cykla hem, såg jag honom svischa förbi på en motorcykel! Man ska inte döma folk efter utseende :)

1 kommentar:

  1. Kanske nivå 1 är den högsta/svåraste nivån? Jämför med att division 1 är en bättre fotbollsdivision än division två.

    D

    SvaraRadera