torsdag 20 oktober 2011

False Creek

Igår tog jag och Margot en kvällspromenad runt False Creek, det var härligt även om det regnade en hel del. Visserligen såg Margot lite mer fashionable ut i sin skinnjacka jämfört med min Arc'teryx-jacka, men att kunna vara torr och varm visade sig nog ändå vara mer fördelaktigt den här kvällen... Det är så fint i den här staden, och jag häpnar över utsikten varje gång jag går ut. Det är svårt att förstå att jag faktiskt bor här nu!
 Jag i hamnen. Det är något speciellt med downtown på kvällen...
En av många fina vyer runt False Creek. Den nybyggda arenan, med utfällbart tak. Här inne finns det plats för 52 000 åskådare, det är ju nästan hela Östersund!

Ni kanske undrar varför det heter False Creek? Jo, det är därför att när de första upptäcksresarna kom hit, trodde de att de var en å (creek på engelska) som skiljde downtown-halvön från resten av staden, men efter att de utforskat "ån" märke de att det visst bara var en vik, så därför blev den kallad 'den falska ån', och därav namnet False Creek. Onödigt vetande? Tja, det är det kanske :)

1 kommentar: